Plácneme si?

Napadlo vás někdy využít plácačku na mouchy ve výuce? Mě ne. Ale nedávno jsem se začala učit španělštinu, a proto jsem na internetu začala sledovat různé španělštinářské stránky.

Je mezi nimi i Španělština do plavek, tímto díky za inspiraci :-), kde jsem nedávno objevila tenhle tip. Hned mi začalo hlavou běžet, na co všechno by se tahle nenápadná věcička dala využít v mých hodinách češtiny. No a tady je výsledek mého soukromého brainstormingu.

Seznamte se 🙂

Věc: Plácačka na mouchy.

Dostupnost: Snad v každém supermarketu nebo domácích potřebách.

Cena: Od 7 Kč za kus.

Potřebný počet kusů: Ideálně dvě.

Co s tím?

Zatím mě moc nenapadlo, jak ji využít v individuální výuce, ale v rámci skupinové je možností spousta.

Překládání slovíček

Pokud nejste zarytí zastánci výuky bez zprostředkovacího jazyka, můžete si předem na tabuli napsat slovíčka v češtině a studenty rozdělit do dvou týmů.

Vždy si k sobě pozvete po jednom studentovi z každého týmu, dáte mu plácačku a řeknete jedno ze slov na tabuli ve zprostředkujícím jazyce (nejčastěji asi angličtině nebo ruštině). Studenti mají za úkol najít na tabuli odpovídající výraz v češtině.

Kdo ho vidí první, plácne na něj a tím získává bod pro svůj tým.

Samozřejmě můžete aktivitu také otočit a napsat na tabuli slova v cizím jazyce a říkat je studentům v češtině, ale přijde mi rozhodně efektivnější, aby studenti viděli napsaná právě ta česká slova a lépe si je tak mohli zafixovat.

Procvičování opaků

Jestli se snažíte ve výuce zprostředkovacímu jazyku vyhýbat, můžete plácat prakticky všechny výrazy, které je podle vás vhodné procvičovat ve dvojicích.

Postupujete pořád stejným způsobem, jen na tabuli napíšete např. adjektiva (malý, bílý, tlustý), říkáte studentům jejich opaky a oni musí na tabuli co nejrychleji plácnout slovo s opačným významem.

Podobně můžete postupovat také s vidovými dvojicemi (otvírat ‒ otevřít), adverbii (smutně ‒ vesele) apod.

Procvičování rodů

Napište na tabuli tři velká písmena: M (pro mužský rod – masculina), F (pro ženský rod – feminina) a N (pro střední rod – neutra) nebo jiné značky, na které jsou vaši studenti zvyklí. Pak říkejte různá slova a nechte studenty plácat na příslušné označení rodu.

Spojky a předložky?

Máte už pokročilejší studenty? Napište na tabuli několik spojek nebo předložek a čtěte studenům věty, ve kterých spojky/předložky vynecháte. Oni pak musejí co nejrychleji plácnout na tu, která do věty logicky patří. Existuje více možností? Nechte studenty, ať je vysvětlí (pokud to jde).

Co třeba výslovnost?

Bojují vaši studenti s diakritikou? Napište na tabuli proti sobě krátkou a dlouhou samohlásku. Čtěte slova a nechte je, ať rozhodnou, kterou z nich ve slově slyšeli.

Hurá na pravopis!

Stejně jako u výslovnosti si i tady vystačíte s napsáním dvou písmenek na tabuli. Čtěte slova a nechte studenty rozhodnout jestli by ve slově použili i/y nebo třeba s/z atd.

Procvičování pádových koncovek nebo časování sloves? Ale jistě…

Napište si na tabuli slovo ve všech pádových tvarech jednotného i množného čísla (nebo jen jednoho z nich). Připravte si věty, kde bude totéž slovo použito v různých pádech a nechte studenty hledat, který tvar bude ten správný.

Podobně můžete pracovat se slovesy, kdy napíšete různé slovesné tvary (osoby, časy, způsoby)…

Inu, v tomto případě myslím, že ono okřídlené „za málo peněz hodně muziky“ platí opravdu vrchovatě.

Jsem si jistá, že tenhle výčet ani zdaleka nebude kompletní. Budu moc ráda, když mi do komentářů napíšete, co napadne vás, abych mohla výše uvedený seznam třeba ještě trochu rozšířit. Nebo alespoň přidejte vaše zkušenosti s plácačkami 😀

Hledáte další tipy na aktivity se snadno dostupnými pomůckami? Mrkněte na články o tom, jak využít míček nebo kostku ve výuce. Spoustu veselých aktivit k procvičování najdete taky v pracovních listech Hravé gramatiky (zatím jen nominativ plurálu, ale brzy se začne rodit genitiv ;-)).

Doprovázím cizince, kteří se učí česky, na jejich cestě za skvělou češtinou. S radostí a lehkostí se dostáváme z úrovní B1 a B2 na úroveň C1 a dál. Pomocí podcastu, filmů, pracovních listů, hravých aktivit a hlavně každodenní psané/mluvené komunikace posouváme jejich češtinu až tam, kde ji chtějí mít. Chcete se na něco zeptat? Pište na mateotazku@czech-time.cz. Můj příběh si můžete přečíst tady.
Komentáře
  1. E. M. napsal:

    Používám v 1. třídě – písmenka, slabiky, sčítání, odčítání… Děti to moc baví 🙂

Napsat komentář: E. M. Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.