Hrajeme si s gramatikou

Procvičování gramatiky v hodinách mám moc ráda. Studenti mě o gramatické hodiny často prosí. Sami vědí, co potřebují zopakovat nejvíce. U gramatiky se spolu navíc vždy pobavíme a přitom já i oni sledujeme, jak se pomalu, ale jistě zlepšují, jak se postupně zaplňují všechny ty mezírky a přibývá čím dál víc AHA momentů.

Máme z toho zkrátka radost všichni 🙂

Dlouhá léta jsem ale gramatiku v hodinách brala jako nutné zlo, byl to pro mě docela strašák. Procházeli jsme se studenty jedno doplňovací cvičení za druhým, studenti jeden po druhém usínali a já nakonec taky.

Pak jsem si ale řekla, že to přece musí jít nějak jinak. Vadilo mi, že ta zábavnější cvičení, křížovky a hry se vždy točí hlavně kolem slovní zásoby. Začala jsem tedy pátrat a vymýšlet, jak procvičovat gramatiku tak, aby to studenty bavilo a současně posouvalo dál.

Postupně sice přicházely nápady, ale pro změnu chyběl čas na jejich realizaci. Nedalo mi to, a tak krůček po krůčku začaly vznikat hry a aktivity, díky kterým se studenti naučí českou gramatiku hravě a přitom efektivně.

Hravá gramatika

Začal se mi pod rukama rodit koncept Hravé gramatiky, pracovní listy, které teď pomalu, ale jistě převádím do on-line podoby. V první fázi jde o sady pracovních listů – každá z nich je zaměřena na jeden pád (nominativ, genitiv, dativ, akuzativ, vokativ, lokativ a instrumentál). Později vzniknou další sady pracovních listů zaměřené na další gramatické jevy.

V pracovních listech najdete různé druhy křížovek, doplňovaček, osmisměrek, logických úloh, her a dalších aktivit, díky kterým budou vaše hodiny i při procvičování gramatiky zábavné a současně neztratíte ani minutu.

Nemáte podle čeho učit on-line?

Mezi hlavní výhody pracovních listů patří jejich on-line podoba (formát .pdf i .doc). Nejen že si každý z nich můžete opakovaně vytisknout, okopírovat nebo promítnout ve třídě, ale stejně tak je můžete snadno nasdílet přes obrazovku při on-line výuce např. po skypu. Formát .doc umožňuje studentům vpisovat řešení přímo do pracovního listu a lektor jej tak snadno přes obrazovku kontroluje.

Současně si díky tomuto formátu mohou lektoři všechny pracovní listy uzpůsobit podle potřeby – přepsat slova na kartičkách, změnit věty, otázky apod. Snadno, rychle a prakticky bez námahy si tak každý lektor může vytvořit pracovní listy přesně na míru.

Většina pracovních listů obsahuje kromě metodické poznámkyřešení také různé varianty cvičení. Lektoři si tak mohou vybrat takovou verzi, která bude pro jejich studenty nejvhodnější. V případě, že má lektor ve skupině studenty různých úrovní, může použít různé varianty i v rámci jedné hodiny a pak všichni společně budou kontrolovat stejné řešení.

Celý projekt se postupně rodí. Jeho první dítko – pracovní listy k procvičení nominativu plurálu si můžete stáhnout tady. Budu moc ráda za jakoukoli zpětnou vazbu. Jak se vám s listy pracuje? Co vám v nich chybí? Co vám v nich přebývá? Co byste chtěli jinak? Pište do komentářů pod článkem, na e-mail: mateotazku@czech-time.cz nebo na Facebook Czech Time.

Doprovázím cizince, kteří se učí česky, na jejich cestě za skvělou češtinou. S radostí a lehkostí se dostáváme z úrovní B1 a B2 na úroveň C1 a dál. Pomocí podcastu, filmů, pracovních listů, hravých aktivit a hlavně každodenní psané/mluvené komunikace posouváme jejich češtinu až tam, kde ji chtějí mít. Chcete se na něco zeptat? Pište na mateotazku@czech-time.cz. Můj příběh si můžete přečíst tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.