Kostka = spousta aktivit bez přípravy

Nevím, jak u vás, ale u mě platí, že čím déle učím, tím mám raději různé nenáročné multifunkční pomůcky, které mi pomůžou z nezáživných cvičení udělat hru. Pokud možno ještě takové, které můžu mít v kabelce pořád a kdykoli je vytáhnout podle potřeby.

Jednou z takových pomůcek je pro mě antistresový míček, o kterém jsem psala už tady. Druhou nepostradatelnou součástí všech mých kabelek je obyčejná hrací kostka. Podobně jako míček se dá v hodinách využít na tisíc způsobů. Jakmile ji začnete jednou používat, uvidíte, že se vám nápady na aktivity do hlavy jen pohrnou.

S kostkou zabodujete u začátečníků i u pokročilých, při procvičování gramatiky, slovní zásoby, při konverzaci i při psaní. Možností je opravdu strašně moc.

Jak na procvičování sloves?

Šest stran kostky přímo vybízí k procvičování slovesných tvarů. Jednotlivé strany představují jednotlivá osobní zájmena (1 ‒ já, 2‒ ty, 3 ‒ on/ona/to atd.). Student si hodí kostkou a určí si tak osobu, se kterou má pracovat. Lektor mu může jednoduše říct infinitiv slovesa a student vytvoří správnou formu. Lektor k osobě může přiřadit promítnutý obrázek s konkrétní aktivitou, případně nechat studenta vytáhnout kartičku s obrázkem/infinitivem slovesa.

Toto jednoduché procvičování slovesných tvarů jde samozřejmě aplikovat ve všech slovesných časech nebo způsobech. Pokročilejší studenti mohou vytvořit celou větu se správnou slovesnou formou, případně otázku pro dalšího studenta.

Jak na procvičování další gramatiky a lexika?

Pokud pracujete s menší skupinou studentů (do šesti osob), můžete pomocí kostky připravit na tabuli jakékoli krátké cvičení na přeformulování vět nebo doplnění správných tvarů. Napíšete si předem na tabuli k číslům 1‒6 věty k přeformulování nebo doplnění a studenti si pak během lekce házejí pouze číslo věty, kterou mají za úkol vytvořit.

Další možností je napsat na tabuli šest slovíček z poslední hodiny, které studenti postupně vysvětlují v češtině nebo překládají. Nejefektivnější mi připadá cvičení, kdy mají „hozené“ slovo použít ve větě nebo v otázce pro dalšího studenta.

Na podobném principu funguje doplňování vět. Napíšete na tabuli začátky vět a studenti je mají za úkol dokončit. Doplňování je u mě asi nejčastější aktivita s kostkou. Např. pro procvičení kondicionálu stačí napsat na tabuli šest začátků vět typu: Kdybych měl/a dva roky prázdnin… Kdybych byl/a anglická královna… apod. a studenti vesele doplňují.

Samozřejmě můžete napsat i konce vět a nechat studenty doplňovat začátky. Snadno si tak pohrajete s jakýmikoli slovesnými časy, způsoby, ale třeba i předložkami, spojkami a dalšími výrazy, které potřebujete se studenty procvičit.

Jak na konverzaci a psaní?

Podobným způsobem jako u předchozího doplňování vět, můžete pracovat i s konverzačními cvičeními nebo s cvičeními na psaní. Můžete nechat studenty pracovat jednotlivě nebo ve skupinách.

Napíšete na tabuli první větu příběhu, citát, nějaký stručný problém/otázku/téma, kterému se má student/skupina studentů ve svém projevu věnovat. Necháte je „vybrat“ pomocí hodu kostkou, dáte jim čas na přípravu a následně si vyslechnete nebo přečtete, co k zadání vytvořili.

Další hry?

S kostkou samozřejmě můžete hrát všechny obdoby Člověče, nezlob se! a dalších stolních her podobného typu.

Pokud chcete hry tohoto druhu mít více pod kontrolou, osvědčilo se mi udělat herní plán na tabuli. Studenti pak mají přiděleny barevné puntíky/magnetky/iniciály, hází kostkou a postupují po políčkách, pokud odpoví správně, nebo nepostupují (či couvají), pokud odpoví špatně.

Jak používáte kostku ve výuce vy? Podělte se s námi ve Facebookové skupině Czech Time pro lektory.

Další tipy nejen do výuky najdete v e-booku Jak se učit češtinu (a další jazyky) na sociálních sítích, který je zdarma ke stažení tady, nebo v e-booku 37 on-line zdrojů pro výuku češtiny jako cizího jazyka + 9 mobilních aplikací pro češtinu jako cizí jazyk, který si můžete koupit tady.

Ať se vám krásně a vesele učí 🙂

Doprovázím cizince, kteří se učí česky, na jejich cestě za skvělou češtinou. S radostí a lehkostí se dostáváme z úrovní B1 a B2 na úroveň C1 a dál. Pomocí podcastu, filmů, pracovních listů, hravých aktivit a hlavně každodenní psané/mluvené komunikace posouváme jejich češtinu až tam, kde ji chtějí mít. Chcete se na něco zeptat? Pište na mateotazku@czech-time.cz. Můj příběh si můžete přečíst tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.