Přes léto jsem po dlouhé době měla trochu víc času, a tak jsem se rozhodla, že je na čase se zase trochu posunout v angličtině. Pár měsíců před tím jsem se dozvěděla o metodě GOLDLIST a hrozně jsem ji chtěla vyzkoušet. Jak to dopadlo?
GOLDLIST je do určité míry trochu old-school metoda, ale určitě má své kouzlo. Jejím autorem je polyglot David J. James, který vycházel z výzkumu Hermanna Ebbinghause o fungování krátkodobé a dlouhodobé paměti. Podle Ebbinghausových výsledků to, co se snažíme záměrně naučit, dostaneme pouze do krátkodobé paměti. Náš mozek si pak z toho většinou vybere v průměru 30% informací, které uloží do dlouhodobé paměti. Bohužel není v našich silách ovlivnit, kterých 30% to bude.
Metoda GOLDLIST stojí právě na tomto nevědomém procesu, kdy si náš mozek vybere svých 30% a ty si uloží do dlouhodobé paměti, aniž by se nás na to ptal.
Vlastně nic moc.
Nejdřív si musíte vytvořit svůj první seznam. Seznam by měl mít 20‒25 slov, která píšete pod sebe v cílovém jazyce a v překladu do mateřského jazyka. Doporučuje se slova číslovat (u prvního seznamu 1‒20, u druhého 21‒40 atd.), což je asi věc spíše motivační než metodická, ale už po prvních pár týdnech to dokáže hodně povzbudit. 🙂 Seznam můžete vytvořit najednou, ale můžete ho vytvářet i několik dní. Když se dostanete ke dvacítce, seznam si přečtete, napíšete datum, kdy jste seznam dokončili a hotovo. Další den se hned můžete pustit do vytváření dalšího seznamu.
Po 14 dnech se k seznamu č. 1 vrátíte. Pozor! Může to být později, ale v žádném případě ne dříve! Zakryjete si sloupec výrazů v jazyce, který se učíte a otestujete si, kolik slov jste si zapamatovali. Většinou to bývá asi 30%. Zbylá slova, přibližně 70% z předchozího seznamu, přepíšete na protilehlou stranu sešitu. Napíšete si datum a necháte 14 dní uležet.
Po dalších dvou týdnech se k seznamu č. 1 opět vrátíte a postupujete stejným způsobem jako v případě první filtrace. Zbývající slova přepíšete pod první filtraci. Po dalších 14 dnech seznam opět otestujete a poslední problémová slova si napíšete pod původní seznam č. 1.
Prvnímu sešitu, do kterého si seznamy píšete, se říká bronzový. Po třech filtracích přichází čas na vytvoření stříbrného sešitu. Seznamy v něm vytváříte z těch posledních profiltrovaných seznamů, rsp. po dalších dvou týdnech od třetí filtrace.
Postupně se profiltrujete až k dalšímu sešitu ‒ vytvoříte si svůj GOLDLIST, neboli ZLATÝ SEŠIT. Někteří „goldlisťáci“ v této fázi radí se na slova vykašlat (dál se je neučit). Smířit se zkrátka s tím, že náš mozek ví, proč se k těmto slovům nezná (proč si je nechce pamatovat), a je to tak správně. Jiní neúnavně filtrují dál a dál, dokud si nezapamatují všechna slova.
Nestresujte se čísly. 30% zapamatovaných výrazů je průměrný počet. Každý jsme jiný, každý máme jinak vytrénovanou paměť a jako u každé jiné metody, i tady je vše zcela individuální. Z vlastní zkušenosti vím, že každý seznam fungoval malinko jinak. V některých případech jsem si zapamatovala 50% i víc, v jiných třeba jen jedno slovo. Vždy záleží na tom, jak je vám slovní zásoba blízká, z jakého kontextu jste si slovo vybrali, v jakých podmínkách jste seznam psali, v jakém fyzickém či psychickém stavu jste si slova opakovali a na mnoha dalších faktorech.
Pište rukou, pokud možno pomalu, v klidu a krasopisně :-). Když si slova čtete, vždy to dělejte nahlas, gestikulujte, nešetřete mimikou, ukažte emoce, které ve vás slovo vyvolává. Zkrátka to prožívejte :-). Zapojíte tak najednou několik center mozku a zvýšíte tak pravděpodobnost, že si mozek vybere více slov.
Vždy si vypisujte slovní spojení jako třeba „moje malá máma“, slova s minimálním kontextem, ne jen jednotlivá slovíčka typu „máma“. Náš mozek si je pak lépe zapamatuje.
Vždy pracujte v klidu a pohodě. Když jste unavení, ve stresu nebo vás pořád někdo či něco vyrušuje, nemůžete se plně koncentrovat a ztrácíte body hned na začátku.
Nepřepínejte se. Autor metody doporučuje pracovat maximálně 25‒30 minut denně. Pokud jste opravdu nadupaní (hodně motivovaní) a máte na to čas, můžete si dát přes den půlhodinky dvě nebo tři. Vždy ale dávejte pozor na rozestupy, jinak se váš mozek unaví a na 30% se vám z vysoka vykašle (nebude s vámi spolupracovat, nebude pracovat tak, jak by měl). 🙂
Pracujte systematicky, ale nevzdávejte se, když to nejde. Systém je v učení se jazyka jedna z nejdůležitějších věcí, bez debat. Ale na druhou stranu, když pracujete s jakoukoli metodou dlouhodobě, nikdy nebudete stoprocentní. Někdy je lepší vytvořit si méně seznamů a zvolnit tak tempo i pro budoucí filtrace.
Když nestihnete nějaké seznamy profiltrovat po 14 dnech, vůbec to nevadí, můžete se k nim vrátit kdykoli. Nic horšího, než že si přepíšete celý seznam, se vám stát nemůže :-).
GOLDLIST je úžasná a neuvěřitelně efektivní metoda. Jedinou nevýhodou pro mě osobně je to, že se snadno nechám zahltit a pak mám výčitky svědomí, že nestíhám filtrovat podle svých představ. Pokud byste se o GOLDLISTU chtěli dozvědět víc, asi největší propagátorkou této metody v našich končinách je slovenská polyglotka Lýdia Machová, od které jsem se učila „goldlistit“ já. Pro fanoušky téhle metody dokonce existuje několik facebookových stránek a skupin, kde si lidé vyměňují užitečné rady a tipy.
Máte s GOLDLISTEM zkušenosti? Budu moc ráda, když mi je připíšete do komentářů!
Další tipy, jak si zlepšit slovní zásobu najdete v mém e-booku zdarma Jak se učit češtinu (a další jazyky) na sociálních sítích nebo v e-booku 37 on-line zdrojů pro výuku češtiny jako cizího jazyka + 9 mobilních aplikací (nejen) pro češtinu jako cizí jazyk.
No a naučená slovíčka si samozřejmě nejlépe procvičíte v našem Konverzačním klubu. 😀
Zkoušela jsem, ale vidím v této metodě nedostatky – za prvé, nelze volit moc těžká slovíčka a např. jazyky jako čínština jsou podle mě úplně vyloučené (z vlastní zkušenosti). Za druhé, nejsou dostatečně opakována ta slovíčka, která vyřadíme jako naučená. Za třetí, vysoká „administrativní“ náročnost, pro někoho možná lákavé, ale dlouhodobě otravné. Hlavní myšlenku metody – tedy že slovíčka je potřeba opakovat i po delší době, známe už dávno, takže se úplně stejně a pravděpodobně mnohem lépe osvědčí jiná metoda – psát výrazy na kartičky, projet si je a pak je průběžně házet do jedné velké krabice a pravidelně z ní vytahovat a procvičovat náhodné hromádky. Takové hromádky si můžete vzít třeba do kabelky na čekání na autobus atd. Výhodou je, že si nemusíte lámat hlavu ani s přesným počtem slovíček, ani s jejich vhodnou obtížností, ani s tím, jak se napasovat na oněch 30% úspěšnosti, ani s datumy a plány – prostě se učíte co chcete a kdy chcete.
Ahoj Julko, moc díky za komentář 🙂 Každému vyhovuje něco jiného. Proč myslíš, že se u téhle metody nedají volit těžká slovíčka? Zkoušela jsem ji na úrovních B2/C1 a neměla jsem problém s výběrem slov. Spíš to není na dlouhé větné vazby, ale co se týče sousloví, přijde mi, že je to aplikovatelné pro všechny úrovně. Čínštinu jsem nikdy nestudovala, to posoudit neumím. V čem ti goldlist dělal u čínštiny problém? Jinak máš určitě pravdu, je to tip pro psavce, určitě ne pro každého. A těch 30% je jen přibližné číslo. Vždy hodně záleží na okolnostech, při kterých člověk seznamy píše/filtruje – únava, klid, koncentrace atd. Někdy jsem si zapamatovala víc jak půlku seznamu, někdy jedno slovo. Ale je fakt, že kdybych to měla průměrovat, budu se pohybovat někde kolem těch 30%. Kartičky jsou skvělá metoda, pokud člověk není bordelář a nepoztrácí je na první dobrou a hlavně pokud ho baví kartičky dělat 🙂 Mimochodem, co se týče toho opakování vyřazených slov, zajímavý test s tím dělala Lýdia Machová – bohužel si už nepamatuju, kde přesně to zmiňovala. Vyzkoušela se z „vyřazené“ slovní zásoby po roce, kdy ta slova ani jednou neopakovala a údajně jich nějakých 90% skutečně stále znala. Sama jsem ale žádný podobný test zatím nezkoušela, tak nevím…
Dobrý den, určitě budu chtít tuto metodu „gold list“ zkusit. Dříve jsem si také psal slovíčka na kartičky. Měl jsem tu výhodu, že maminka kamaráda nám kartičky zajistila nastřihané. Takže odpadla jejich výroba. To, co popisuje Julka nemůže být efektivní. Protože bere slovíčka z jedné krabice. Nikde není třídění, co už znám a neznám, takže je to neefektivní. Dříve byl článek na netu učení se z kartiček systémem myslím 5 krabiček. V čem spočíval princip ? Člověk napsal slovíčka na kartičky a pak se zkoušel. Začínal de facto krabičkou č. 0. To bylo takové depo.Tam byly napsané kartičky a čekalo je přezkoušení. Pokud jsem slovíčko znal, přemístil jsem ho do krabičky č. 1. Při dalším zkoušení již dalších slovíček z krabičky (boxu) č.1 , pokud jsem slovíčko znal, šlo do boxu č.2. Pokud jsem ho neznal, šlo do boxu 0. Aby bylo slovíčko zapamatovatelné, musel jsem ho znát při přezkoušení v boxu č. 4. Pokud jsem ho neznal, šlo automaticky do boxu č. 0. Vždycky neznalost slovíčka z boxu č.1 až č.4. směřovalo slovíčko do boxu č. 0. Ve svém systému je to podobné. Systém gold list může a měl by být lepší,protože slovíčko navíc píši. Mám dceru v 7. třídě a když vidím systém, jak je učí angličtinu, tak by člověk zaplakal. Bída a bída. Pochopitelně je to o přístupu každého učitele zvlášť. Dnes se „líný“ učitel zachrání okopírováním textu na A4, žák si dopíše výslovnost a učí se slovíčka neustálým opakováním ze seznamu bez rozlišení znám a neznám. Ale kdyby připravil kartičky na A4, pak to dal do kopírky, to by bylo asi moc práce. Ano, poprvé je to vždycky více práce. Ale pak by mohl archy rozdat ve třídě, děcka by je mohla rostřihat a měly by daleko efektivní učení. Navíc by se naučila i více zručnosti, protože některé děti si neumí udělat smyčku na tkaničce na botách. Bingo.
Dobrý den Martine, jsem ráda, že Vás metoda zaujala a budu ještě radši, když nám dáte za pár měsíců vědět, jak jste s ní spokojen. Na klasických kartičkách mě vždycky odrazovalo právě to hromadění krabic a vytváření kartiček. GOLDLIST se mi osvědčil, když jsem s ním pracovala pravidelně a systematicky. Teď s druhým miminkem jsem vděčná za aplikaci ANKI, která funguje také skvěle a hlavně se s ní dají slovíčka opakovat i v kratičkých pauzách, což s GOLDLISTEM moc nejde. Moderních metod je teď naštěstí známých spousta, tak si snad i Vaše dcerka najde něco, co jí bude bavit a hlavně jí to bude fungovat. Nechci být škarohlíd, ale mám pocit, že klasickými školními metodami se jazyk při nejlepší vůli naučit zkrátka nedá…
Mě se osvědčilo supermemo, kde se dá in nastavit index opakování. Když mi nějaké slovíčko nejde, dám si kratší dobu opakování. Použil jsem ho i na učení na zkoušky nejen pro výuku jazyka. Poslední zkoušky ze 300 otázek jsem měl na 100 procent. Dá se sehnat freeware verze. Je ovšem nutné každý den opakovat. Učivo se rozloží dle rychlosti odpovědí a podle toho, jaké byly odpovědi (jejich hodnocení).
Super! Díky za sdílení, určitě vyzkouším 🙂
Jsem lektorka angličtiny a rozhodla jsem se metodu vyzkoušet na sobě, než ji doporučím studentům. U AJ by to asi na mně nebylo fér, tak jsem ji začala používat na rumunštinu – jazyk, který jsem se nikdy neučila. Momentálně mám skóre 261 zapamatovaných slov z 280 po všech filtracích. Ostatní wordlisty jsou zatím v různých fázích filtrace. Vracím se k tomu nepravidelně, jak čas dovolí, takže někdy mám těch 14 dní, jindy třeba 6 týdnů, ale nestresuju se s tím. Moc mě to baví a už tuto metodu doporučuji i svým studentům angličtiny 🙂
To je skvělý výsledek! Moc gratuluju! 🙂
Vidím zde nějaké problémy.
* Člověk se naučí (do určité míry) jak jdou slovíčka za sebou (nežádoucí kontext). Speciálně pokud původní seznam odpovídí seznamu slov z učebnice.
* Člověk se naučí víceméně jen jeden směr (například z češtiny do angličtiny). To je velký problém.
Sám používám kartičky. Vždy je třeba kartičky míchat a testovat oběma směry. Při rozsáhlejší zásobě vůbec nevadí, že pro jedno slovo je víc možností na druhé starně (rozuměj, normálně je k jednomu slovu na druhé straně jedna odpověď, ale po čase se nashromáždí více kartiček se stejnou jednou stranou a s více různými opačnými stranami a to je dobře; výborně se tak nacvičí synonyma, jen musíme vždy poctivě napsat všechna abychom trefily to jedno co zrovna držíma v ruce).
* Psít slovíčka VČETNĚ VAZEB, PŘEDLOŽEK A TVARŮ
* Míchat
* Učit OBĚMA směry
* Psát a kontrolovat pravopis
* Být přísný na toho lenocha, co se učí. Na každém písmenku záleží!
* Známá slovíčka postupně přendávat na další a další kopičky
Lidi jsou různí, ne každá metoda funguje na každého. Je třeba hledat a zkoušet.
Moc děkuji za zpětnou vazbu Milane. Mně kartičky nesedí právě kvůli všem těm kopičkám. Poslední dobou jsem čím dál větší fanynkou ANKI a podobných aplikací, které fungují na podobném principu. Jen tam bohužel není to psaní rukou. V goldlistu se pořadí slov mění tím, jak slova postupně filtrujete. Plus si můžete při filtraci pořadí slov v rámci jednoho seznamu změnit, to ničemu nevadí. S jednosměrným překladem máte pravdu. Na druhou stranu můžete mít seznamů víc a kombinovat oba směry. V každém případě je to dlouhá cesta pro každého. A minimálně v mém případě se ty „nej“ metody hodně mění i podle životní situace. Hledat a zkoušet budu asi celý život. 😉
Ahoj Lenka,
chcem sa informovať, mám napísané zoznamy slov, teraz sa vraciam k prvému, chcem sa opýtať ak robím tú filtraciu tak v ten deň si mám písať aj nový zoznam slovných spojení?
Vďaka za info.
Ahoj Gabrielo! Já jsem to tak dělala (filtrace + nový seznam slov), ale myslím, že to záleží hlavně na Tobě, jak Ti to bude vyhovovat. Bude to fungovat oběma způsoby. 😉