Jak se učit česky s písničkami?

Jsou lidé, kteří se s písničkami učí moc rádi a dokážou se s nimi učit opravdu efektivně. Jsou ale taky lidé, kterým to s písničkami nefunguje.

Určitě hodně záleží na tom, jaký jste typ studenta. O typech studentů podle toho, jak se učí jazyky, jsem si povídala s lektorkou a jazykovou koučkou Lenkou Málkovou tadytady. Ale myslím si, že i když třeba nejste auditivní typ (neučí se vám dobře poslechem), můžou být pro vás písničky velmi užitečným doplňkem.

 

Jak to nefunguje?

Pojďme se nejdřív podívat na to, jak učení s písničkami nefunguje. Učení s písničkami neznamená, že si pustíte jakoukoli písničku na pozadí, nevnímáte, co se v ní zpívá, a čekáte, že vám takhle jazyk sám nateče do hlavy. Písničky můžou být velmi efektivní způsob, jak se učit česky, ale musíte s nimi taky efektivně a systematicky pracovat. Co to znamená efektivně? Podívejme se na to postupně.

S písničkami se naučíte nová slova, fráze a idiomy.

Pro mě osobně jsou písničky jedním z nejzábavnějších způsobů, jak se můžu v cizím jazyce učit nová slova. Velkou výhodou je, že se slova v písničkách často opakují, takže vám hlavou projdou několikrát pokaždé, když písničku slyšíte nebo zpíváte.

Hudba a melodie navíc pomáhají k tomu, abyste si slovíčka a fráze zapamatovali. V písničkách jsou také často slova z hovorové češtiny nebo různé idiomy a fráze, které používáme, když mluvíme, ale v učebnicích je nenajdete.

Navíc je to velmi příjemné opakování slovíček, frází i idiomů. Můžete písničku poslouchat kolikrát chcete, zpívat si a trénovat tak nová slova při cestě autem, když uklízíte, vaříte, pečete… Můžete zpívat a tancovat s dětmi, poslouchat na procházce, cestou do práce nebo z práce. Možností je hodně.

Jestli si vybíráte moderní písničky, může se vám často stát, že vám tu vaši písničku zahrají v rádiu úplnou náhodou a vy si tak připomenete slovíčka třeba v supermarketu nebo na benzínové pumpě.

No a úplně ideální je, když se vám písnička usadí v hlavě a vy si ji pak zpíváte celý den sami. To jsou slovíčka, fráze a idiomy, které jen tak nezapomenete.

S písničkami trénujete poslech

Je pravda, že trénování poslechu s písničkami může být někdy komplikované. Jednak porozumění může komplikovat hudba, jednak někteří interpreti zpívají hodně rychle a nevyslovují moc dobře. Pokud chcete pracovat s těžkými písničkami, je důležité pracovat s jejich textem.

Trénovat komplikovanější poslech je skvělé cvičení pro pokročilejší studenty. V běžném životě taky většinou nemáte ideální poslechové podmínky, vždycky máte kolem nějaké další zvuky. Někteří Češi mluví velmi rychle a některým je špatně rozumět. Přesně to jsou věci, které vás nahrávky z učebnic nenaučí. Písničky vám mohou pomoct tuhle mezeru krásně zaplnit.

S písničkami trénujete gramatiku

S gramatikou je to podobné jako s poslechem. V písničkách můžete najít hodně různých gramatických struktur, které vám pomůžou, když se učíte nějakou konkrétní gramatiku (minulý čas, akuzativ apod.). Můžete si s nimi ale taky dobře opakovat, co už jste se naučili.

Gramatiku musíte brát trochu s rezervou. U písniček je důležité, aby se slova rýmovala, aby dobře ladila s melodií a dobře fungovala do rytmu písničky. Často se proto v písničkách mění slovosled a některé koncovky také mohou být třeba delší, než by byly v reálně mluvené češtině.

Přesto si myslím, že se díky písničkám můžete naučit velké množství gramatických struktur, které si zpíváním a posloucháním zafixujete a zautomatizujete tak, že už o nich nikdy nebudete muset přemýšlet.

V písničkách najdete často nespisovnou češtinu. Její gramatika funguje trochu jinak než gramatika spisovné češtiny. Díky písničkám se můžete naučit právě ty gramatické struktury, které slyšíte na ulici a v běžném životě.

S písničkami trénujete výslovnost

Písničky můžete používat jako dobrý trénink, když potřebujete zlepšit výslovnost. Je pravda, že s moderní hudbou je trochu potíž v tom, že ne všichni zpěváci mají dobrou výslovnost, a tak všem není dobře rozumět.

V některých písních jsou navíc nepřirozené délky vokálů, aby slova s hudbou dobře fungovala dohromady, a to by pro vás mohlo být trochu matoucí. Pořád je ale hodně písniček, které jsou na trénink výslovnosti skvělé.

Hledejte si tedy takové interprety, kterým rozumíte. Nebo poproste svého lektora, aby vám dal nějaké tipy na to, kteří čeští zpěváci/zpěvačky nebo skupiny mají dobrou výslovnost. Koncentrujte se pak hlavně na ně.

Líbí se vám písničky, kterým moc rozumět není? Nevadí, můžete se s nimi učit jiné věci a na výslovnost si nechat ty jednodušší. V každém případě doporučuji pracovat s textem písničky.

S písničkami poznáváte kulturu

Písničky a hudba obecně mohou být také velmi dobrým klíčem k české kultuře a reáliím. Poznáte české zpěváky, zpěvačky a skupiny. Seznámíte se s českým humorem. Poznáte nová místa, historii, zvyky a tradice. Záleží jen na tom, jaké písničky se vám líbí.

S písničkami vás učení baví

Učení s písničkami je hodně efektivní hlavně proto, že je to zábava. Asi se nezačnete učit česky s písničkami, pokud nemáte rádi hudbu, neradi písničky posloucháte a neradi zpíváte.

Když se vám písnička líbí, pouštíte si ji opakovaně. Slova a fráze se v písničkách často opakují, takže díky nim opakujete to, co jste se naučili, opravdu často. Hudba vám pomáhá a napovídá. To všechno vede k tomu, že je učení s písničkami velmi efektivní a věci, které se učíte, si opravdu dlouho pamatujete.

Písničky jsou navíc úžasně motivační. Když začnete rozumět písničce, které jste ještě včera nerozuměli, máte z toho radost, okamžitě vidíte v jazyce úspěch a pokrok, což je hlavně u pokročilejších úrovní moc důležité.

Hodně studentů někde kolem úrovně B1/B2 totiž ztrácí motivaci. Dostanou se do stavu, kdy se relativně domluví, vykomunikují základní životní situace, ale současně pořád dělají hodně chyb, pořád se v jazyce necítí jistě a komfortně, pořád nejsou schopni říct úplně všechno, co chtějí a tak, jak chtějí. Pořád se učí a mají pocit, že to nikam nevede, že se nikam neposouvají, že se nezlepšují, že je jejich čeština pořád stejná.

A právě v takových případech jsou písničky krásným konkrétním důkazem, že to není pravda. Každý takový malý pokrok se počítá, posouvá nás dopředu a pomáhá udržet motivaci.

Pár minut věnujete překladu písničky a najednou pokaždé, když ji uslyšíte, vidíte, že jste se zlepšili, že rozumíte něčemu, čemu jste ještě před týdnem nerozuměli. Čím víc takových písniček v rádiu nebo televizi slyšíte, tím víc české kultuře a Čechům rozumíte.

Co tedy s písničkami dělat?

S písničkami můžete pracovat buď tak, že si vyberete jednu nebo dvě věci, které teď chcete zlepšit, a koncentrujete se hlavně na ně (např. slovíčka a výslovnost). Nebo můžete vzít písničku, která se vám líbí, a rozhodnout se, že se z ní naučíte maximum.

Možností je určitě hodně, mně to funguje nejlépe takhle…

  • Najdu si písničku. Poslechnu si ji a soustředím se na to, co chci trénovat (často jen na to, čemu rozumím).
  • Pak si vezmu text písničky a projdu si všechna slova, kterým nerozumím. Ta, která se chci naučit, si podtrhnu a přepíšu do aplikace v telefonu. Můžete samozřejmě použít kartičky, slovníček, zkrátka s nimi pracovat tak, jak se učíte slovíčka.
  • Jsou v písničce nějaké zajímavé idiomy, které si chci zapamatovat? Udělám s nimi to samé jako se slovíčky.
  • Podívám se na gramatiku, která v písničce je. Je tam něco, co mi přijde zajímavé? Co chci používat? Co chci umět říct? Znám všechny gramatické struktury, které v písničce jsou? Rozumím jim? Umím je použít?

U gramatiky to může být někdy těžké, protože ve slovníku nebo na internetu nemusíte vždy najít, co přesně fráze znamená nebo jak se používá. Pak je dobré zeptat se rodilého mluvčího nebo lektora. Dobře můžou fungovat také různé skupiny na Facebooku, kde je hodně studentů a lektorů češtiny (seznam najdete tady).

  • S gramatikou pak pracuju stejně jako se slovíčky. Napíšu si věty nebo jejich části do slovníčku, goldlistu, aplikace a vracím se k nim, kdykoli můžu.
  • Pak si pustím písničku znovu, koncentruju se na výslovnost. Nejdřív jen poslouchám, při druhém nebo dalším poslechu začnu zpívat s textem.
  • Když už text nepotřebuju, zkouším zpívat bez něj a napodobovat maximálně výslovnost originálu. Tohle cvičení si pak zopakuju vždy, když si písničku pustím nebo ji někde náhodně slyším.

Nakonec je super udělat si playlist písniček, se kterými jste takhle pracovali a ten si pouštět a zpívat kdykoli máte čas a náladu. Čím častěji, tím lépe. 😉

V žádném případě tyhle body neberte jako návod nebo plán ideálního učení. Systém, který pro vás bude ideální, si musíte najít sami. Celý článek berte jen jako inspiraci. Věřím, že si v něm najdete něco, co vám s češtinou pomůže. 🙂

Co v češtině poslouchat?

Obecně se k učení hodí nejvíc popové, rockové, folkové nebo lidové písničky. Text je v nich většinou dobře slyšet a často mají strukturu podobnou obyčejným větám. Některé bývají pomalejší.

Chcete konkrétní tipy?

Registrujte se zdarma do písničkové výzvy Uč se česky s českými písničkami, která startuje 19. července. Výzva trvá dva týdny. Každý den vám pošlu jednu písničku s konkrétním úkolem. Aktivita vám pomůže zopakovat si gramatiku nebo slovíčka. O písničkách budeme diskutovat ve skupině Czech Time for Students na Facebooku, kde se taky můžete ptát, když budete mít otázku.

Registrovat se můžete zdarma TADY.

 

[1] Ribarova, Slavomira: O některých aspektech využití hudby při výuce cizího jazyka: na příkladě makedonštiny. Masarykova univerzita, OPERA SLAVICA, XXIII, 2013, 4.

Fotografie: Canva

Jsem nadšená lektorka češtiny pro cizince a autorka projektu Czech Time, ve kterém pomáhám středně a více pokročilým studentům češtiny pro cizince s češtinou. Vytvářím pro studenty on-line kurzy a další materiály, díky kterým si hravou formou zafixují, co potřebují. Současně pomáhám lektorům, aby jejich hodiny byly záživnější a plné různorodých aktivit. Chcete se na něco zeptat? Pište na mateotazku@czech-time.cz. Můj příběh si můžete přečíst tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.