3 konverzační hry pro individuální studenty i skupiny

Konverzace v hodinách je věčné téma, o kterém bychom si mohli povídat dny, týdny a možná ještě déle. Nedávno jsem s vámi v článku sdílela 3 jednoduché hry, které v hodinách moc ráda používám. A to jednak proto, že se většinou nemusí studentům nijak dlouho vysvětlovat, jednak proto, že se na ně nemusím předem příliš připravovat.

Dnešní trojice konverzačních aktivit je na přípravu maličko náročnější, ale pořád je to podle mě únosná míra vzhledem k poměru „cena X výkon“. Navíc pokud nejste takoví bordeláři jako já, bude vám stačit si vše připravit jednou, a pak z toho můžete dlouhé měsíce a roky čerpat.

Co tu tedy pro vás dnes mám?

Spojovačka s obrázky

Lektor si připraví obrázky k nějakému konverzačnímu tématu. Napíše studentům na papír situace nebo výrazy, které se k obrázkům váží. Úkolem studentů je spojit obrázky se situacemi/větami/slovy nebo víceslovnými výrazy na seznamu, který od lektora dostanou.

Následně musí vysvětlit, proč si vybrali právě tento obrázek a ne jiný. Pro méně pokročilé studenty volíme jednoznačnější obrázky, pro pokročilejší je vhodnější vybírat tak, aby museli souvislosti hledat a vymýšlet. K jednomu výrazu je možné nabídnout studentům více obrázků, oni však musí vybrat jen jeden.

Pokud chceme studenty rozhýbat, můžeme obrázky vylepit po třídě a očíslovat je. Studenti pak chodí po třídě se svým seznamem a píšou k jednotlivým výrazům čísla obrázků.

Příklad: Téma škola a vzdělávání

Slovo „hodnocení“ – obrázek vysvědčení / obrázek učitele, který trestá/odměňuje studenta apod.

Jedno nebo druhé?

Lektor si připraví na kartičky několik dvojic výrazů v rámci probíraného tématu. Pokud je tématem škola a vzdělávání, mohou to být např. matematika X literatura; učitel X učitelka; mobil ano X mobil ne apod. S pokročilejšími studenty můžeme jít víc do hloubky, např. Líbí se vám domácí vzdělávání? ANO – NE.

Student si vytáhne některou z kartiček, vybere si jednu z možností a zdůvodní, proč si vybral, co si vybral.

Co tam bylo?

Lektor vybere nějaký obrázek, který se váže k probíranému tématu (čím barevnější, tím lepší). Ukáže obrázek na omezený časový úsek studentům (osvědčila se mi jedna minuta). Následně obrázek zakryje a ptá se studentů, co na obrázku bylo, jak to vypadalo apod.

Např. Kolik bylo na obrázku lidí/stromů/květin? Jakou barvu měly šaty ženy, která stála vpravo? Co dělal muž, který stál vlevo? apod.

Tahle aktivita se mi velmi osvědčila na uvedení nového tématu. Pokud vezmeme v úvahu naše „školní“ příklady, nejdeme si třeba obrázek učitele ve třídě a po výše uvedené aktivitě navážeme diskuzí nebo jinou aktivitou s otázkami o tom, jaký by učitel (ne)měl být, jaký byl nejlepší/nejhorší učitel atd.

Napište mi, co si o téhle trojce myslíte a jaké s ní máte zkušenosti do komentářů nebo do naší Facebookové skupiny 🙂

Doprovázím cizince, kteří se učí česky, na jejich cestě za skvělou češtinou. S radostí a lehkostí se dostáváme z úrovní B1 a B2 na úroveň C1 a dál. Pomocí podcastu, filmů, pracovních listů, hravých aktivit a hlavně každodenní psané/mluvené komunikace posouváme jejich češtinu až tam, kde ji chtějí mít. Chcete se na něco zeptat? Pište na mateotazku@czech-time.cz. Můj příběh si můžete přečíst tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.