3 jednoduché konverzační hry

Nevím, jak to máte vy, ale většina mých studentů chce v hodinách procvičovat hlavně mluvení.

Sama jsem to tak také vždy měla, když jsem se učila cizí jazyk. Slovíčka se člověk zvládne naučit sám, gramatiku nějak nakonec taky, čtení a psaní je pro řadu lidí dokonce lepší procvičovat v soukromí než ve skupině, ale s mluvením je to horší.

Jasně, můžete si povídat sami se sebou (když se moc nehádáte), jak na to, najdete v článku tady, ale přeci jen chybí interakce s druhým člověkem, spontánní nepřipravené reakce v cizím jazyce, které nakonec v běžném životě potřebujeme nejvíc a přitom se tak složitě nacvičují.

Jestli sledujete Czech Time na Facebooku, už asi znáte tyhle tři zdroje, které vám nabízejí široké okruhy témat a k nim konkrétní otázky.

https://esldiscussions.com/

https://www.helpforenglish.cz/mluveni/konverzacni-otazky

http://iteslj.org/questions/

Možná jste už dokonce viděli i moje pokusy o vytvoření něčeho podobného v češtině (o škole, o počasí, o jazycích, o Vánocích, o filmech).

Od chvíle, kdy jsem je objevila, získaly mé hodiny docela jiný rozměr. Často se mi totiž stávalo, že mi docházela inspirace. Zkrátka jsem nevěděla, na co se proboha pořád mám studentů ptát, abych se neopakovala.

Koho by bavilo u každého tématu donekonečna omílat výhody a nevýhody, odpovídat na začátku každé hodiny, co kdo dělal včera a co o víkendu… Díky těmhle stránkám už vím, kam sáhnout, když mi dochází fantazie.

Témata i otázky jsou fajn, jak to ale udělat, aby se z hodin nestal spíš výslech, kdy lektor studenty bombarduje sice nápaditými otázkami, ale je to pořád dokola jen jeden na jednoho? Následující tři aktivity jsou staré, známé, osvědčené a podle mého názoru pořád jedny z nejlepších…

Všechny mi přijdou fajn pro otevření tématu, kdy jejich pomocí lektor snadno zjistí, jak jsou na tom studenti s konkrétní slovní zásobou, anebo naopak na konec lekce pro zopakování a upevnění. Které to jsou?

Co bylo včera v novinách?

Lektor v novinách vybere několik obrázků vztahujících se k probíranému tématu, vystřihne je a rozdá studentům, kteří pak jednotlivě nebo ve dvojicích vymýšlejí, o čem se v novinách psalo. Následně mohou vymyšlené příběhy porovnat se skutečnými zprávami.

Víš, kdo jsem?

Má oblíbená klasika. Hra je hodně známá, takže se studentům nemusí zas tak moc vysvětlovat, i když je potřeba ujasnit pravidla, protože jsou v oběhu různé verze.

Lektor vybere fotografie známých osobností vztahujících se k probíranému tématu (sportovci, zpěváci, herci, politici apod.). Jeden ze studentů si prohlédne vybranou fotografii, aniž by ji ukázal ostatním. Ti se snaží různými otázkami zjistit, o jakou známou osobnost se jedná.

Lektor také může vybrat obrázky různých neznámých lidí (např. k tématu „jídlo“ to může být kuchař, pekař, cukrář, barman apod.). Následně postupuje podobně jako v předchozím případě – studenti tedy hádají např. profesi spojenou s určeným tématem.

Tahle hra není sice tak tematicky univerzální jako ta předchozí, ale i tak se dá na řadu konverzačních témat hezky napasovat.

Fiktivní identita

Lektor pro studenty připraví obrázky různých lidí (čím vtipnější, tím lepší), rozdá je, nechá studenty vytvořit fiktivní identitu lidí na obrázcích a vymyslet, co mají tito lidé s probíraným tématem společného.

Není nutné omezovat se na obrázky lidí, podobně můžete pracovat s obrázky předmětů typických pro dané téma nebo samotnými předměty (čím podivnější, tím lepší), pokud to téma dovolí.

Další tipy najdete v článku tady 🙂.

Máte v rukávu nějaké další podobné aktivity? Podělte se o ně v komentářích nebo ve Facebookové skupině Czech Time.

Pokud hledáte další tipy, jak osvěžit své hodiny češtiny, podívejte se, kde všude hledám inspiraci já nebo si rovnou stáhněte sady pracovních listů k procvičování nominativu plurálu 😉

Doprovázím cizince, kteří se učí česky, na jejich cestě za skvělou češtinou. S radostí a lehkostí se dostáváme z úrovní B1 a B2 na úroveň C1 a dál. Pomocí podcastu, filmů, pracovních listů, hravých aktivit a hlavně každodenní psané/mluvené komunikace posouváme jejich češtinu až tam, kde ji chtějí mít. Chcete se na něco zeptat? Pište na mateotazku@czech-time.cz. Můj příběh si můžete přečíst tady.
Komentáře
  1. Jitka Pourová napsal:

    Díky za tipy na aktivity. Identitu a Víš, kdo jsem používám, noviny vyzkouším.

  2. Petra Pixová napsal:

    Díky moc za tipy, ještě jsem je nevyzkoušela, ale je to přesně to, co hledám. Jednoduché, přitom zábavné (alespoň to předpokládám vzhledem k tomu, že by to bavilo mě samotnou). Pokud budu mít nějakou zajímavou zpětnou vazbu, dám vědět 🙂

    • Lenka napsal:

      Jé, děkuju. 🙂 Jsem moc ráda, že se Vám líbí! Za jakoukoli zpětnou vazbu z terénu budu moc ráda. 🙂 Mějte se krásně!

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.