Není to tak dlouho, co jsem psala článek o svých oblíbených předposlechových aktivitách. Teď dozrál čas i na ty poposlechové.
Hlavní přínos všech cvičení, která provádím se studenty po poslechu, vidím v tom, že poslech pěkně uzavřou, shrnou a hlavně studentům pomohou si ujasnit, co důležitého se naučili, co si mají z lekce odnést, co a jak mohou používat v situacích, do kterých se více či méně často dostávají.
Právě z toho důvodu se většina mých oblíbených aktivit točí kolem konverzace a lexika. I když by se samozřejmě dalo podobně pracovat i s gramatikou. Pokud se chci zaměřit na gramatiku, většinou se opírám o přepis poslechu. O tom ale třeba zase někdy jindy 🙂
Studenti řadí obrázky podle příběhu. Následně mohou příběh podle obrázků převyprávět, vymyslet ve skupinách pokračování, vytvořit alternativní dobrý/špatný konec apod. Další variantou jsou obrázky s chybou, kdy studenti dostanou příběh sestavený a podle obrázků hledají, co je na obrázcích jinak, než bylo v poslechu. Následně zdůvodňují, vysvětlují, popisují, co je jinak, proč atd.
Tenhle druh aktivit mám moc ráda a zatím jsem nepracovala se studenty, kterým by se nelíbily, ale je pravda, že je to náročnější na přípravu, protože sehnat nebo vytvořit vhodné obrázky není vždy úplně jednoduché.
Většinou si připravím sadu otázek, které se vážou k tématu poslechu a nechám studenty pracovat ve dvojicích. Studenti se navzájem vyptají a já po nich pak chci, aby mi shrnuli, co se dozvěděli od kolegy. Diskuse se v tomto případě většinou hezky rozběhne, studenti navzájem své zážitky a názory komentují a bývají z toho moc hezké konverzace.
Pokud mám víc času, nechám studenty vyplnit dotazník ‒ studenti chodí po třídě a zapisují si odpovědi na otázky od více studentů současně. Následně jejich „výzkum“ komentujeme, porovnáváme apod.
Zatímco v prvním případě je možné použít prakticky jakékoli otázky, u dotazníku je snazší používat jednodušší typy otázek, na které mohou studenti odpovědět krátce.
Lektor si připraví několik položek (osvědčilo se mi množství mezi 5 až 10), které se nějakým způsobem vážou k tématu poslechu a studenti je řadí od nejlepšího k nejhoršímu nebo podle jiného vhodného klíče. Mohou pracovat sami nebo se dohodnout ve dvojicích či trojicích. V každém případě pak zdůvodňují svou volbu.
Pokud se vám nechce připravovat s větším množstvím položek nebo nemáte dost času, stačí vybrat dvě položky (nebo více dvojic) a nechat studenty rozhodnout, jestli je podle nich lepší varianta A nebo B a proč.
Další variantou je nechat studenty najít 3 nebo 5 věcí, které mají společné, které oba dělají, ve kterých se shodují. Opět záleží na tématu poslechu ‒ Jaké tři věci vám pomáhají, když se učíte slovíčka? Jakých pět věcí si s sebou berete vždy na dovolenou? Jaké tři věci děláte každý den / každý víkend / o prázdninách?
Pro upevnění slovní zásoby nebo pro ujasnění významu jednotlivých slov moc ráda používám různé spojovačky. Ty se samozřejmě hodí i před poslechem. Pokud je používám až poté, volím sofistikovanější verze ‒ studenti spojují slova s jejich definicemi (případně se snaží sami na základě kontextu slova vysvětlit), opaky nebo synonymy. Studenti také mohou hledat slova v přepisu poslechu na základě výše zmíněného nebo podle obrázků apod.
Všechny výše zmíněné aktivity se samozřejmě dají stejně dobře aplikovat při čtení textu. Spoustu další inspirace nejen na aktivity k poslechu najdete v e-booku 37 on-line zdrojů pro výuku češtiny jako cizího jazyka, který si můžete objednat tady.
Tak ať se vám hezky poslouchá 🙂