Nejlepší kniha roku pro lektory a dost možná nejlepší kniha pro lektory vůbec

Milé lektorky, milí lektoři, už jste psali Ježíškovi? Jestli ještě nemáte v knihovničkách tuhle milou záležitost, pak se jednoznačně přimlouvám, abyste to Ježíškovi ještě někam mezi řádky vepsali.

Popravdě, tuhle recenzi se chystám napsat od léta, kdy jsem Lucčinu knihu zhltla v porodnici za tři dny. Přestože na Czech Time recenze normálně nepíšu, myslím, že tahle knížka si výjimku zaslouží.

Vážně mě mrzí, že se mi něco podobného nedostalo do ruky, když jsem s učením začínala. Nicméně i po deseti letech jsem si tam našla mnohé, a to tam mám pořád ještě spoustu vykřičníků (na tohle se musíš podívat / tohle musíš vyzkoušet), které jsem zatím nezvládla uvést do praxe.

Tak tedy rozhodně nejen proto, že je období dohánění restů všeho druhu, ale hlavně proto, že si myslím, že právě teď se to hodí víc než kdy jindy, píšu první Czech Time recenzi 🙂

Kniha Buď špička mezi lektory od Lucky Gramelové je určena všem jazykářům, i když primárně těm na volné noze. Lucka postupně pojmenovává snad všechny problémy a otázky, které se s touhle prací dříve či později vynořují a věnuje se jim v samostatných kapitolách: Agenturní versus vlastní zakázky, Jak najít svůj styl, Podnikatelský plán, Propagace, Budování komunity, Ceny a cenotvorba, Každodenní realita lektora, Trendy a v neposlední řadě rozhovory s Robertem Vlachem (autorem webu a knihy Na volné noze) a Madlou Čevelovou (specialistkou na on-line marketing).

Lucčiným hlavním cílem je, aby práce lektora byla „skvělá práce za skvělé peníze“ a přesně o tom je vlastně celá kniha. Najdete v ní řadu tipů a rozhovorů s lektory, kteří se toho nebojí a jdou na svou práci trochu jinak, našli si své místo na trhu a šlape jim to.

Kromě velmi realistického zhodnocení všech plusů a mínusů práce lektora tu najdete moře konkrétních tipů na organizaci času, jak pracovat s různými typy kurzů a klientů, jak přemýšlet o své lektorské cestě nebo třeba jak a čím si vybudovat osobní značku, jak pracovat se sezónními výkyvy nebo jak se nezbláznit z příprav…

Najdete tu i oblíbená tabu témata lektorování, a to zejména cenotvorbu, která nás trápí snad všechny. Jak si stanovit cenu za hodinu? Co je moc a co je málo? Podle čeho si svou cenu určit? A hlavně, jak se v tom všem administrativním a finančním marastu neztratit a v pohodě se uživit? Jak o sobě dát vědět světu? K čemu všemu vám mohou být sociální sítě?

Lektoři začátečníci tu objeví všechny důležité věci, které potřebují do začátku vědět, otázky, nad kterými je dobré přemýšlet, i když třeba hned nevíte, jak na ně odpovědět. Řada věcí se zkrátka usadí až časem a svoje směřování si koneckonců můžete vždycky upravit sami podle svého a toho, jak to aktuálně potřebujete vy.

Pokročilejší tu asi najdou spoustu věcí, které znají a denně se s nimi setkávají (nebo alespoň občas). Mně osobně velmi pomohlo jen vidět některé věci černé na bílém (místy zelené na bílém). Řadu věcí jsem si ujasnila a v neposlední řadě mi knížka přinesla tolik nápadů, podnětů a inspirace, co a jak by se dalo dělat dál, že mi bude trvat pěkných pár let, než všechno zrealizuju.

Buď špička mezi lektory není knížka, kterou jednou přečtete a odložíte, ale velký zdroj inspirace, ke kterému se můžete často vracet. Proto si myslím, že by měla být v knihovničce každého lektora, který si chce svoji práci užít, dělat, co ho baví, a ne jen plout s proudem a nadávat na poměry.

A když nic jiného, dobře se to čte 🙂

Jsem nadšená lektorka češtiny pro cizince. Vytvářím pro studenty pracovní listy, díky kterým si hravou formou zopakují, co potřebují. Současně pomáhám lektorům, aby jejich hodiny byly záživnější a plné různorodých aktivit. Můj příběh si můžete přečíst tady.
Komentáře
  1. Libor Supcik napsal:

    Je ‚Jak najit svuj styl?‘ o hledani ci vytvareni [a to potom vytvareni ceho a proc?] Chapu, ze nektere kure/stene/dite je temperamentnejsi… je to tak i s uciteli?

    • Lenka Zehrova napsal:

      Tady jde spíš o zaměření na určitý typ klientů (děti, důchodci, mamky na mateřské) nebo výuku určitého typu lekcí (zážitková pedagogika apod.)…

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.