Znuděné obličeje ve tvářích usínajících studentů jsou asi noční můrou každého lektora. Jedním ze „zaručených“ receptů, který se v posledních letech propaguje, je právě ono „zvednutí studentů ze židle“, tedy zapojení nějaké fyzické aktivity, která pomůže rozproudit energii. Musím uznat, že se mi tento princip ve výuce víc než osvědčil. Studenty fyzická aktivita zkrátka probere a daleko lépe při ní spolupracují i mezi sebou.
Jedním z mých oblíbených způsobů, jak toho dosáhnout, je právě to, čemu říkám „brainstorming“, přestože zdaleka ne všechny mé podoby aktivity splňují obecné definice, které najdete pro tuto výukovou metodu v příručkách.
Nejčastěji brainstorming používám jako úvodní aktivitu pro navození nového tématu. Jednoduše napíšu téma (jídlo, život ve městě, lidské vlastnosti apod.) na tabuli, zjistím, jestli mu studenti rozumějí, a pak je vyzvu, aby na tabuli napsali všechna slova, která je v souvislosti s tímto tématem napadnou. V poslední době jsem vyzkoušela aplikovat brainstorming i na gramatiku, když jsem požádala studenty, aby napsali na tabuli všechna slovesa, která se pojí s konkrétním pádem nebo prepozicí a následně jsme z nich dělali věty, otázky apod.
V této nejjednodušší formě ji používám prakticky na všech jazykových úrovních včetně prvních hodin naprostých začátečníků. V rámci první hodiny své studenty začátečníky vždy vyzvu k tomu, aby napsali slova, která už v češtině znají. Často tak opadnou prvotní zábrany a ostych. Společně zjistíme, že studenti už mají slušný základ, na kterém začneme dále stavět a k dalším aktivitám v hodině pak přistupují s daleko větším zájmem.
S pokročilejšími studenty se samozřejmě můžete dostat i k sofistikovanějším variantám. Studenti mohou nabízet různá řešení nastoleného problému, různé hypotézy, různé konce příběhu, různé způsoby, jak něco udělat apod.
Hlavním cílem této metody je „beztrestně“ vyprodukovat co největší množství nápadů na dané téma. Studenti se snaží svépomocí napsat slova, která mnohdy jen slyšeli, ale nikdy je neviděli napsaná. Kritérium správnosti proto odsouvám zcela do pozadí. Dostáváme se k němu až ve chvíli, kdy jsou všechna slova na tabuli. Tehdy je společně projdeme, vysvětlíme, opravíme a následně s nimi buď dále pracujeme, nebo je necháme pouze jako ono „úvodní seznámení“ a pokračujeme dalšími aktivitami.
Nicméně ani brainstorming není všemocný. Několikrát se mi stalo, zvláště v oněch prvních hodinách, že jsem narazila. Kdy to bylo?
V každém případě, pokud bych chtěla odhadnout procentuální úspěšnost této metody v mých hodinách, pohybovala by se někde kolem 90%. Což se mi zdá víc než fajn.
Jaké zkušenosti máte s brainstormingem vy? Budu ráda, když mi do komentářů napíšete, kdy se vám osvědčil a naopak.
Hledáte inspiraci a další materiály k výuce? Podívejte se do e-booku 35 on-line zdrojů pro výuku češtiny jako cizího jazyka, kde na internetu si můžete zdarma stáhnout metodické příručky, pracovní listy, videa apod. Spoustu tipů můžete najít i na sociálních sítích. Výběr toho nejzajímavějšího pro češtinu jsem pro vás připravila ke stažení zdarma v e-booku Jak se učit češtinu (a další jazyky) nejen na sociálních sítích.