Czech Time na přání pro Elenku

Jamboard s materiály z lekce najdeš TADY

Příští lekce bude v úterý 16. července od 10:00 do 10:30 tady: 

Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/88979354787?pwd=OZlgE79lKwa3sAuOGKu1yvBiuFFupg.1

Meeting ID: 889 7935 4787
Passcode: 294298

 

 

DOMÁCÍ ÚKOL

1) Napiš prosím poslední text o cestování, který nám chybí.

2) Napiš prosím text o tom, jak bychom se v létě měli starat o své zdraví. Zkus najít alespoň 5 tipů, co bychom měli nebo neměli dělat a vysvětli proč. Napiš asi 300 slov.

3) Podívej se na krátké video o tom, jak Maxipes Fík cestuje do jižních krajů. Příště si o něm budeme povídat spolu.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Napiš prosím poslední text o cestování, který nám chybí.

2) Opakuj si prosím KDE a KAM v členské sekci - příště to budeme trénovat spolu.

3) TADY najdeš deklinaci slova ZNÁMÝ. TADY najdeš další informace k tomu, jak tento typ slov funguje.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) TADY si můžeš stáhnout 50 sloves, která se nejčastěji používají s akuzativem (4. pádem).

2) TADY můžeš trénovat rozdíl mezi KDE a KAM.

3) TADY najdeš u všech pádů vždy na začátku informace o tom, kdy který pád nejčastěji používáme.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Dopiš prosím co nejvíc chybějících textů z minulých lekcí. Kdyby se Ti podařilo napsat alespoň dva, bylo by to skvělé.

2) Trénuj prosím deklinaci zájmen ve cvičeních TADY, TADY, TADY, TADY a TADY.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Podívej se na krátké video o známých českých cestovatelích Hanzelkovi a Zikmundovi. Připrav si prosím krátké shrnutí - o čem video je? Co ses o nich dozvěděla?

2) Napiš úvahu na téma Jaké jsou výhody a nevýhody cestování z hlediska cílové destinace? Zamysli se prosím nad tím, jaký vliv má masová turistika na místní komunity a životní prostředí, jak mohou cestovatelé minimalizovat svůj ekologický otisk a respektovat místní kulturu a zvyky? A naopak jaký přínos má turismus? Jaká je ekonomická a sociální důležitost cestovního ruchu pro destinace a místní obyvatele? Napiš asi 350-450 slov.

3) TADY si zopakuj deklinaci zájmene JÁTADY, TADY, TADYTADY si vyzkoušej cvičení. Tohle je asi nejtěžší, příští týden se podíváme na další zájmena. Pokud bys měla chuť se pustit do tabulek už teď, tak můžeš začít TADY, kolegyně tam moc hezky shrnula nejen tabulku, ale taky věci, které dělají často problémy.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Dodělej prosím úkoly z minulého týdne.

2) Napiš prosím úvahu (asi 350-450 slov) na téma mezigeneračních rozdílů - Vnímáš je ve svém okolí? Jaké ano? Jaké ne? Způsobují podle Tebe tyto rozdíly nějaké problémy? Jak bychom je mohli jako společnost řešit? Můžeš se inspirovat videem z lekce, ale nemusíš. 🙂

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Zopakuj si slovosled (teorii + cvičení) na TÉTO stránce.

2) TADY si nastuduj deklinaci TEN, TA, TO a opakuj si cvičení z minulého týdne.

3) Napiš úvahu (asi 350-450 slov) na toto téma:

             Pravda – hodnota, nebo přežitek?

             Paganini kdysi prohlásil: „Říká se, že děti, blázni a filozofové mluví pravdu. Proto děti
             bijeme, blázny zavíráme a filozofy nechápeme.“ Jaké postavení má v současném světě
             pravda? Je to stále ještě hodnota, která je důležitá pro většinu z nás, nebo je to jen
             přežitek snílků? Může pravda skutečně zvítězit nad lží?

Text mi prosím pošli do neděle, abych ho stihla opravit. Možná by bylo lepší, kdybys mi ho poslala ve Wordu? Jsou tam pak lépe vidět opravy, co myslíš? Mám trochu strach, že je to takhle hodně nepřehledné.

4) VÝSLOVNOST - nahraj prosím jako audio zprávu výchozí text z minulého cvičení (Paganini kdysi prohlásil...). Soustřeď se hlavně na délky a na I/Y (aby zněly stejně). Nahrávku mi pošli.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) TADY na stránce najdeš deklinaci slova JENŽ a dole pak několik cvičení. Nastuduj si prosím teorii a udělej si cvičení.

2) TADY, TADYTADY si prosím zopakuj deklinaci zájmen TEN, TA, TO.

3) Napiš prosím úvahu, ve které se zamyslíš nad otázkou, zda má v dnešní době smysl dodržovat tradice. Proč ano? Proč ne? Jaké tradice ano? Jaké ne? Jaký mají v dnešní době tradice význam? Úvahu musí mít úvod, stať a závěr. Napiš asi 350-450 slov.

4) VÝSLOVNOST - úkol najdeš ve WhatsAppu. Přečti prosím slova z fotografie nejprve po řádcích, potom ještě jednou po sloupcích. Poslala jsem Ti také nahrávky.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Dodělej prosím modelové verze testů z minulého týdne. To je pro nás teď priorita č. 1. 🙂 Prostuduj si formu zkoušek na Karlově univerzitě a na jazykové škole a rozhodni se, kterou zkoušku bys chtěla dělat.

2) TADYTADY si zopakuj deklinaci slov ČLOVĚKLIDÉ, na kterou jsme v poslední lekci několikrát narazily.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) TADY si prosím přečti informace o zkoušce C1 a udělej si modelové testy na čtení, poslech, gramaticko-lexikální test a psaní (začátek je na straně 16). Snaž se dodržet časový limit u jednotlivých subtestů. U čtení, poslechu a gramaticko-lexikálního testu si zkontroluj odpovědi a zjisti, zda máš z každé části alespoň 60 % bodů. Psaní mi prosím pošli.

TADY najdeš informace o zkoušce C1 na Jazykové škole hlavního města Prahy.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) VÝSLOVNOST - úkol najdeš ve WhatsAppu. Přečti prosím slova z fotografie nejprve po řádcích, potom ještě jednou po sloupcích. Poslala jsem Ti také nahrávky.

2) Opakuj si prosím shodu podmětu s přísudkem. TADY na stránce najdeš teorii a cvičení.

3) Podívej se na pohádku o Kátě a Škubánkovi a zkus si připravit slovíčka, která budeš potřebovat k popisu. Příště se na pohádku podíváme spolu a budeme si popisovat, co vidíme. 🙂

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) VÝSLOVNOST - úkol najdeš ve WhatsAppu. Přečti prosím slova z fotografie nejprve po řádcích (prvních 10), potom ještě jednou po sloupcích. Poslala jsem Ti také nahrávky.

2) Bedřich Smetana by nedávno oslavil 200. narozeniny. Přečti si texty a podívej se na videa na TÉTO stránce. Připrav si odpovědi na otázky 2, 3 a 4 v pracovním listu. Co nového ses v těchto materiálech o Bedřichu Smetanovi dozvěděl?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) VÝSLOVNOST - TADY na str. 8 najdeš další cvičení na výslovnost. Na WhatsApp nebo Messenger mi prosím pošli nahrávku.

2) TADY si zopakuj, jaký je rozdíl mezi adjektivy a adverbii. Udělej prosím cvičení 1, 2, 3, 4 a 5. 

3) Připrav si krátké povídání (prezentaci) na 5-10 minut o nějaké své pracovní agendě. Je v práci nějaké zboží nebo služba, kterou bys mohla někomu nabídnout? Můžeš odprezentovat činnost vaší společnosti? Je tam něco dalšího, o čem by se dalo mluvit? Natrénuj si to v češtině!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) VÝSLOVNOST - TADY na str. 7 najdeš další cvičení na výslovnost. Na WhatsApp nebo Messenger mi prosím pošli nahrávku.

2) Vyzkoušej si, kde psát KDY a kde psát KDYŽ: CVIČENÍ 1, CVIČENÍ 2, CVIČENÍ 3, CVIČENÍ 4CVIČENÍ 5.

3) Minulý týden to bylo 100 let ode dne, kdy se narodil Jiří Šlitr. Přečti si o něm článek a podívej se na videa, která v článku najdeš. Připrav si o něm prosím krátké povídání na 5-10 minut. Slyšela jsi o něm už někdy dřív? Znáš některou z jeho písniček? Některé z nich najdeš třeba TADY.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) VÝSLOVNOST - TADY na str. 6 najdeš další cvičení na výslovnost. Na WhatsApp nebo Messenger mi prosím pošli nahrávku.

2) Zůstávají úkol 2, 3, 4 a 5 z minulých lekcí.

3) TADY si prosím zopakuj, jak fungují adjektiva (přídavná jména), která končí na -CKÝ a -SKÝ. Uprostřed stránky najdeš teorii. Procvič si to pak prosím ve cvičeních 24, 25, 26, 27 a 28.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) VÝSLOVNOST - TADY na str. 4 najdeš další cvičení na výslovnost. Na WhatsApp jsem Ti poslala svůj pokus o nahrávku.

2) Napiš prosím text (+ připrav si prezentaci asi na 10 minut?) o životě a díle českého skladatele, kterého máš ráda. Napiš prosím asi 350 slov.

3) Napiš prosím 5 vět, ve kterých použiješ slovo KONEČNĚ5 vět, ve kterých použiješ slovo NAKONEC. Pro inspiraci se můžeš podívat TADY (použití slova KONEČNĚ) a TADY (použití slova NAKONEC).

4) Dobrovolný domácí úkol: Napiš prosím TEXT z modelové varianty ke zkoušce C1. Prostuduj si manuál k celému subtestu, můžeš si projít i ukázky psaní s komentáři. TADY na str. 4 najdeš modelové zadání. Vyber si prosím jedno téma a napiš k němu text podle instrukcí. 

5) TADY si můžeš připomenout deklinaci slova PENÍZE a pak zkusit doplnit tyto věty:

1) Bez ... do hospody nelez.

2) S ... je život jednodušší.

3) Nevím, kde k těm ... přišel!

4) Potřebuju ...!

5) To je hodně ...!

6) To jsou tvoje ...?

7) O ... se u nás doma nikdy nemluvilo.

8) ... jsou pro ni velké tabu.

9) Na co ti bude tolik ...?

10) Nevím, co s těmi ... chce dělat.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) VÝSLOVNOST - TADY najdeš na stránce 3 cvičení na výslovnost (délky). Na WhatsApp jsem Ti poslala svůj pokus o nahrávku. Pošli mi prosím svou nahrávku. Soustřeď se na délky a přízvuk na první slabice.

2) Napiš prosím text (+ připrav si prezentaci asi na 10 minut?) o životě a díle českého skladatele, kterého máš ráda. Napiš prosím asi 350 slov.

3) Napiš prosím 5 vět, ve kterých použiješ slovo KONEČNĚ a 5 vět, ve kterých použiješ slovo NAKONEC.

4) Příští týden bych se ještě chtěla zaměřit na "ABY věty", ale pokud chceš začít trénovat deklinaci, určitě můžeš TADY.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) VÝSLOVNOST - TADY najdeš na stránce 3 cvičení na výslovnost (délky). Na WhatsApp jsem Ti poslala svůj pokus o nahrávku. Pošli mi prosím svou nahrávku. Soustřeď se na délky a přízvuk na první slabice.

2) Napiš prosím recenczi na některou z knih, které jsi v minulém roce četla. Napiš asi 350 slov. O čem kniha byla? Co se Ti na ní líbilo? Komu bys ji doporučila? Proč bych si ji měla přečíst? Co sis z ní odnesla? Co Tě v ní zaujalo?

3) TADY si můžeš připomenout KONDICIONÁL.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) VÝSLOVNOST - Nahraj prosím první část tohoto článku jako AUDIO (video) a pošli mi ho přes Messenger nebo WhatsApp. Je to tento text: 

Jak (a proč) si zrekapitulovat loňský rok a vytvořit si vizi do toho nového?
Projít si znovu předešlý rok a zamyslet se nad tím, co se událo, je důležité pro naše budoucí směřování. Díky rekapitulaci se můžeme poučit, zavzpomínat nebo si jen tak udělat radost. Hlavní ale je, že nám pomůže s vykročením do nového roku. Jak si takovou rekapitulaci a následnou vizi vytvořit?

2) Napiš prosím text (asi 350 slov) na téma 20-30 věcí, které mi v minulém roce dělaly/udělaly radost. Text mi prosím pošli před lekcí (ideálně do nedělní půlnoci). Jaké věci/lidi/místa/aktivity/zážitky to byly? Proč jsi z nich měla radost?

3) Tady, tadytady můžeš trénovat minulý čas v písničkách.

 

DALŠÍ OPAKOVÁNÍ

Když si nejsi jistá deklinací VLASTNÍCH JMEN, můžeš použít Internetovou jazykovou příručku, kterou najdeš TADY. Když si rozklikneš "skloňování osobních jmen", najdeš tam několik kapitol rozdělených podle zakončení jednotlivých jmen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vytvoř si prosím plán (tabulku), kde budeš mít znázorněno, co všechno budeš tyto dva měsíce dělat pro své mluvení - naše lekce, skupinové lekce, minikonverzace (alespoň 3x týdně), nahrávka (alespoň 1x týdně). Čím víc mluvení, tím líp. Postupně si odškrtávej, co už jsi zvládla. 🙂

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud by něco z toho nevyšlo, můžeš to vždy nahradit samomluvou. Jak na to najdeš TADY.

TADY ještě posílám článek o tom, jak pracovat s chybami.