Czech Time na přání pro Olgu
Příští lekce bude ve středu 4. prosince od 9:00.
Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/85714963940?pwd=acCXbfGd1MOiDkpNNYfxVdk79hb4a6.1
Meeting ID: 857 1496 3940
Passcode: 911872
DOMÁCÍ ÚKOL
1) Příště si uděláme trochu víc gramatickou hodinu a zaměříme se na opakování KDE/KAM a kondicionálu, ať se k tomu konečně dostaneme. 🙂 Takže trénuj, kdybys potřebovala další cvičení a nestačila Ti ta, která jsou na stránkách, dej vědět. 🙂
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Příště budeme trénovat kondicionál a KDE/KAM (hlavně "typ židle").
2) Když budeš mít chuť a čas, přečti si rozhovor s Lenkou Málkovou o různých studijních typech TADY a TADY. Zajímalo by mě, jaký studijní typ jsi Ty. Co si o té teorii myslíš? Dá se to nějakým způsobem aplikovat i v hudbě?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Zopakuj si prosím kondicionál TADY.
2) Příště budeme lehce opakovat už/ještě, mluvit/říkat, užít/užít si, kde/kam, vědět/znát a hodiny.
3) Posílám ještě malou básničku do Messengeru. 🙂
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) TADY se prosím podívej na příkladové věty, kde a jak používáme UŽ. TADY se podívej na příkladové věty, kde a jak používáme JEŠTĚ. Tato dvě slova jsou si hodně podobná. Zkus z příkladů vysledovat, jaké tam vidíš rozdíly.
2) Příště se také podíváme na rozdíly mezi slovy MLUVIT a ŘÍKAT, VĚDĚT a ZNÁT, UŽÍT a UŽÍT SI. Lehce zopakujeme analogové hodiny.
3) Básnička nám zůstává z minulého týdne, měla bys ji mít v Messengeru. 🙂
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Příště budeme trénovat rozdíl mezi KDE a KAM.
2) Ještě malinko zopakujeme analogové hodiny a rozdíl meui VĚDĚT a ZNÁT.
3) Pošli mi prosím nahrávku básničky od Bohuslava Reynka. 🙂
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Podívej se na rozdíl mezi KDE a KAM. Zkus si udělat cvičení.
2) Zopakuj si analogové hodiny TADY.
3) A TADY se podívej na video k významnému českému svátku, který nás v pondělí čeká. 🙂 Rozumíš všem slovům? Jestli ne, připrav si věty/slovíčka, které nejsou jasné na příště.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Příště budeme pokračovat s otázkami k textu.
2) Budeme trénovat číslovky - deklinaci, datum, analogové hodiny.
3) Zopakuj si prosím také zájmeno KTERÝ a jeho deklinaci.
4) Do Messengeru posílám básničku na výslovnost.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Příště se podíváme na otázky k textu, které jsme na lekci nestihly.
2) Opakuj si prosím číslovky, budeme je příště trénovat.
3) Posílám pár vět bez čárek na výslovnost. 🙂
Pes jde pomalu k lesu. Petr zase jednou koupil hrocha. Kapr plaval opravdu hezky rychle. Na trhu jsme prodali naše prase. Velbloud si sedl vedle cesty. Opice nemohly odeslat telegram, nebyly doma ani na poště a nevěděly, jak napsat adresu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Podívej se, jestli by Tě zaujala Vitka od Kateřiny Tučkové, mně se to líbilo a celkově mám tuhle autorku moc ráda. 🙂 K "dějinám" můžeš zkusit tuhle knížku od Zdeňka Šmída - Jak jsme se nedali aneb Kapitoly z dějin národního úpění. Možná by se Ti mohla líbit tahle série kratičkých videí o české historii - myslím, že to je příjemně oddechový formát a přitom tam jsou důležité věci. 🙂
2) Pokračuj prosím v opakování číslovek.
3) Tady je 5 vět na výslovnost. Pošli mi prosím nahrávku. 🙂
Na pouti jsme se houpali na obrovské houpačce vedle stánku s cukrovou vatou.
Koupili jsme si nové boty s černou podrážkou na dlouhou toulku lesem.
V koutě stodoly stál starý houpací kůň s rozbitou hlavou.
Na louce u soutoku rostou kouzelné květiny.
Koupil jsem si krásnou křišťálovou sošku.
4) Do Messengeru Ti posílám text s pár otázkami k zamyšlení. Je tam také žlutě vyznačeno několik slov. Zkus se prosím zamyslet nad tím, jakými synonymy bys je mohla nahradit. Příště se na to podíváme spolu. 🙂
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Budeme trénovat akuzativ a číslovky. Opakuj si prosím cvičení z on-line knihovny (členské sekce).
2) Podívej se na pohádku Maxipes Fík ve škole. Připrav si prosím popis toho, co vidíš ve videu. Na lekci se na pohádku podíváme spolu a moje nejčastější otázka bude: Co vidíš? Odpoveď může být např. Vidím toho jednoho velkého bílého psa, který sedí u boudy.
3) Pošli mi prosím nahrávku básně Píseň o dětství, kterou jsem Ti posílala do Messengeru.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Zůstává nám zadání z minulé lekce - porovnání systému školství/vzdělávání v ČR a na Ukrajině.
2) Budeme opakovat akuzativ.
3) Číslovky můžeš začít opakovat TADY. Podívej se prosím hlavně na první video. Zkusíme to příště propojit částečně s akuzativem. 😉 Ze cvičení si projdi, co stihneš nebo na co budeš mít chuť.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Připrav si prosím porovnání systému školství/vzdělávání v ČR a na Ukrajině. Je to všechno stejné, podobné? Jsou tam nějaké rozdíly? Obrázky a grafy vítáme. 🙂
Český systém je docela dobře popsán TADY. A TADY je docela přehledný graf.
2) Nastuduj si prosím deklinaci typu TÉMA (PANORÁMA) atd. Jak na to najdeš TADY. TADY si to můžeš vyzkoušet ve cvičení.
3) Opakuj si prosím akuzativ a procenta z minulých lekcí.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Pokračuj prosím v opakování akuzativu, jak potřebuješ. Nezapomeň si prostudovat seznam nejčastějších sloves, po kterých akuzativ používáme. 🙂
2) Když budeš mít čas, začni prosím studovat SLOVOSLED ve videiích, prezentacích a cvičeních TADY.
3) Výslovnost T a Ť. Dobré obrázky jsem bohužel nenašla, tak to zkusím popsat.
T - špička jazyka se při výslovnosti zezadu dotýká HORNÍCH zubů. Zbytek jazyka je zrhuba uprostřed pusy (může být lehce prohnutý nahoru, ale nikde jinde se ničeho nedotýká.
Ť - špička jazyka se při výslovnosti zezadu dotýká SPODNÍCH zubů. Prostředek jazyka se dotýká horní části pusy (tvrdého patra) kousek za horními zuby.
Do Messengeru Ti pošlu fotky z jedné knížky, kde jsou slova na procvičení.
4) TADY najdeš blog Lenky Málkové, o které jsem na lekci mluvila. Zkus si z něj vybrat 2-3 články, které Tě zaujmou a připrav si o nich krátké povídání. Co se Ti v nich líbilo/nelíbilo? Našla sis nějaký užitečný tip, který zkusíš zařadit do svého života?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Dodělej prosím všechny úkoly z minulého týdne - prozkoumej aplikaci, cvičení na výslovnost, akuzativ.
2) Podívej se na video se 6 tipy, jak předcházet vyhoření při učení se jazykům. Připrav si prosím krátké shrnutí videa - O čem to je? Jakých 6 věcí nám podle autorky může pomoct? Co pomáhá Tobě? Jaké tipy bys k tomu přidala?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Posílám slíbený odkaz na apku TENTATO, pokud by ses na dovolené nudila. 🙂
2) Na výslovnost posílám jednu klasiku. 🙂 TADY najdeš přednes někoho, kdo to umí (na rozdíl ode mne). Zkus poslat nahrávku první části (končí: "planoucí tam co slzy lásky."). Text najdeš v popisu pod videem.
3) Zkus prosím pokračovat v opakování akuzativu. Tentokrát to zkus s písničkami a doplňuj formy akuzativu TADY, TADY a TADY.
4) Co se týče knížek. Několik mých studentek má rádo Halinu Pawlovskou. Její knížky najdeš TADY.
Možná by se Ti mohla líbit taky Poslední aristokratka. Podle knihy byl natočen i film.
Nebo knížky Ivanky Deváté TADY.
TADY je to vydání Babičky v současné češtině, ale nevím, jak moc to půjde sehnat. Možná v knihovně nebo přímo v Karolinu.
Možná ještě Marta Davouze TADY, i když nejpopulárnější jsou ty její bretonské příběhy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) TADY a TADY se můžeš podívat na deklinaci slova KTERÝ, můžeš tam taky rovnou trénovat správné formy. Další cvičení najdeš TADY, TADY, TADY a TADY.
2) TADY najdeš prezentaci a video o tom, jak používat správně procenta. Udělej si pak prosím cvičení 8 a 15, které najdeš dole na stránce.
3) Nastuduj si deklinaci slova VŠECHEN. TADY, TADY, TADY, TADY a TADY pak najdeš cvičení.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Začni si opakovat deklinaci. Prostuduj si prosím akuzativ (4. pád). TADY najdeš teorii i cvičení.
MATERIÁLY Z LEKCÍ
1) TADY najdeš video s houbami. Transkript videa jsem Ti poslala do Messengeru.