Czech Time na přání pro Annu

Příští lekce bude ve středu 2. října v 19:15 tady:

Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/89504574687?pwd=yc2iddABALx4wzdShi8GsimHO0sfxI.1

Meeting ID: 895 0457 4687
Passcode: 521958

 

DOMÁCÍ ÚKOL

1) Stáhněte si pracovní listy o Františku Kupkovi a vypracujte si cvičení, která Vám dávají smysl. 🙂 Zaměřte se prosím na konverzační otázky, ty zkusíme příště projít všechny.

2) Podívejte se na video o umění Františka Kupky. TADY najdete video o životě Františka Kupky.

- Co si pamatujete o životě Františka Kupky?

- Jak byste popsala umělecký vývoj Františka Kupky?

- Zkuste na internetu najít nějaký Kupkův obraz, který se Vám líbí. Proč právě tento? Jak byste ho popsala?

- Jaké pocity ve Vás vyvolává jeho dílo „Amorfní – Dvoubarevná fuga“?

- Jak a proč se změnilo vnímání Kupkova umění během jeho života a po jeho smrti?

3) Přečtěte si prosím text o Kupkovi, který Vám posílám v přiloženém souboru a zkuste vyznačená slova nahradit synonymy. Jak jinak bychom to mohli říct?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Budeme si povídat o filmu Pelíšky. Zpracujte si prosím všechna cvičení z pracovních listů, která Vám připadají užitečná. 🙂

2) Napište prosím úvahu na některé z následujících témat. Napište asi 300 slov. Text mi prosím pošlete do úterý.

a) Právo pacienta na informace vs. lékařská etika: Jaké jsou etické otázky spojené s poskytováním úplných informací pacientovi o jeho zdravotním stavu? Existují situace, kdy by lékař měl některé informace zadržet?

b) Alokace omezených zdravotnických zdrojů: Jaké jsou etické principy při rozhodování o tom, kdo by měl mít přístup k omezeným zdravotnickým zdrojům, jako jsou transplantace orgánů nebo experimentální léčiva?

c) Etika placení za zdravotní péči: Jaké jsou etické problémy spojené s rozdíly v přístupu ke zdravotní péči na základě ekonomického statusu? Měla by být zdravotní péče základním lidským právem?

3) Tady najdete příklady s vazbou DÁ SE. Pokud byste k tomu měla otázku, dejte vědět. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) TADY najdete odkazy na pracovní listy k filmu Pelíšky, o kterém si budeme povídat za dva týdny.

2) Sociální pojištění je docela hezky vysvětleno TADY. Zdravotní pojištění je hezky popsáno TADY. Inflace je dobře vysvětlená TADY. K nezaměstnanosti najdet informace např. TADY.

Otázky, které mě k tomu napadají:

- Jak může stát efektivně bojovat s nezaměstnaností? 

- Je v současné společnosti nezaměstnanost velký problém? Proč? Pro koho?

- Co si myslíte o sociálním a zdravotním pojištění? Je současný systém v ČR plně funkční? Mělo by se něco změnit?

- Jak funguje sociální a zdravotní pojištění v Rusku?

- Jaká je míra nezaměstnanosti v Rusku v porovnání s Českem? Jak k ní stát přistupuje?

3) Podívejte se proísm na TYTO TERMÍNY a připravte si jejich vysvětlení.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Slovíčka na vodu najdete TADY. Zkuste napsat krátký text, ve kterém jich použijete co nejvíc.

2) Projdeme spolu pracovní listy k filmu KOLJA - připravte si prosím otázky, jestli máte.

3) TADYTADY najdete seznamy a základní informace k asi nejznámějším feratám v ČR. TADY najdete info, jak se vybavit. Základní informace o feratách najdete TADYTADY.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) TADY najdete příklady použití slova ZMAŘIT. Zkuste napsat 5-10 vlastních vět, ve kterých to slovo použijete. 🙂 Pošlete mi je prosím do pondělí 19.8., díky!

2) Přečtěte si dva články o vodáctví v Česku TADYTADY a zkuste se zamyslet nad následujícími otázkami:

- Proč je vodáctví v Česku tak populární? Jaké faktory přispívají k jeho oblibě?

- Máte osobní zkušenost s vodáctvím? Jakou?

- Jakou roli hraje alkohol v české vodácké kultuře? Měl by být na vodě povolen?

- Myslíte si, že by se měly zavést přísnější regulace pro vodáctví na českých řekách? Proč ano nebo ne?

3) TADY se prosím podívejte na dokument o českém trampingu. TADY si můžete také přečíst článek. Zamyslete se prosím nad těmito otázkami:

- Jak byste popsala trampa? Co je to tramping? Jak byste to vysvětlila člověku, který o tom nikdy neslyšel?

- Jaký vliv měla politická situace v Československu na tramping? Proč?

- Jaké jsou největší výzvy, kterým trampové čelí v současné době? 

- Jaký vliv má podle Vás tramping na životní prostředí?

- Jaký je Váš názor na budoucnost trampingu v Česku? Zůstane populární, nebo bude postupně mizet? Proč?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Přečtěte si článek o českých studentech, kteří zabodovali na soutěži v Houstonu. TADY najdete článek o tom, jak se Češi v současné době asi účastní vesmírného výzkumu nejčastěji. A TADY je článek o tom, že několik amerických kosmonautů mělo a má české kořeny. 🙂

2) Jestli radši posloucháte, mohl by být zajímavý tenhle cyklus, hlavně díl 3 a 4. TADY taky najdete krátké video o Češích ve vesmíru.

3) A pár vesmírných otázek k tomu. 🙂

- Měli bychom kolonizovat vesmír? Proč ano? Proč ne? Které destinace by měly být první? Jakým způsobem bychom to měli dělat?

- Měli bychom zkoumat vesmír? Proč ano? Proč ne?

- Výzkum vesmíru je finančně velmi náročný. Jsou to dobře investované peníze? Nebo bychom je měli investovat do něčeho jiného?

- Jaký význam mají pro naši planetu informace o mimozemském životě? 

- Měly by se o výzkum/kolonizaci vesmíru snažit mezinárodní organizace, národní organizace nebo soukromé objekty? Nebo je to jedno?

4) No a jestli neznáte český komediální seriál KOSMO, najdete ho TADY. K tomuhle tématu se hodí. Má jen 5 dílů, na dovolenou je ideální. 😉

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) TADY se můžete podívat na základní informace o filmu Kajínek. TADY ho najdete celý on-line. Pokud Vás to bude lákat, můžeme si příště povídat o něm. Na internetu určitě najdete hodně informací o celé kauze, trvalo to několik let a bylo to mediálně velmi atraktivní téma, zkuste zapátrat, co objevíte. Základní souhrn informací najdete TADY.

Otázky, které mě k této problematice napadjí:

- Je správné natáčet filmy o podobných lidech? Může to někdo chápat jako glorifikaci vraha? Může to pro někoho být příklad hodný následování? Nebo to naopak kriticky upozorňuje na nedostatky systému a vězeňství/soudnictví obecně? Pomáhají podobné filmy k pochopení případu? Nebo naopak k jeho zkreslení?

- Jaký vliv mohou mít podobné případy a jejich medializace, případně umělecké ztvárnění, na důvěru společnosti v soudní a právní systém? 

- Je v tomto případě na místě prezidentská milost? Mělo by se to řešit jinak? Jak?

2) K tématu kriminalita najdete další cvičení TADY.

3) K tématu vězeňství obecně mě napadají tyto otázky:

- Jaké jsou hlavní cíle vězeňství - trest, rehabilitace, odstrašení nebo ochrana společnosti? Který z těchto cílů by měl mít nejvyšší prioritu? Plní vězeňství všechny tyto cíle?

- Jaký je váš názor na alternativní tresty, jako jsou domácí vězení nebo veřejně prospěšné práce?

- Jak by měly být řešeny problémy s násilím a zneužíváním ve věznicích?

- Jaký je váš názor na doživotní tresty a trest smrti?

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) TADY si prosím přečtěte statistiky kriminální činnosti v Česku v minulém roce.

Zkuste se zamyslet nad následujícími otázkami: 

- Jaké jsou hlavní faktory, které vedou k nárůstu/poklesu kriminality? Jaké jsou sociální, ekonomické a psychologické důvody - proč lidé páchají trestné činy? Jaké dopady má kriminalita na společnost a jednotlivce?

- Jaká je v tomto kontextu role médií? Jakým způsobem média informují o kriminálních činech? Ovlivňuje jejich zpravodajství veřejné mínění a strach z kriminality? Jaké jsou etické aspekty tohoto zobrazování? Tyto věci se hodně řešily např. v souvislosti se střelbou na Filozofické fakultě z loňského roku.

- Jak by měl fungovat systém trestů? Které metody jsou podle Vás nejúčinnější a proč? Měla by společnost více investovat do programů, které pachatelům pomohou vrátit se zpět do normálního života?

 

MATERIÁLY Z LEKCÍ

1) TADY najdete reklamu s houbami, na kterou jsme se spolu dívaly. Do e-mailu jsem Vám poslala transkript reklamy a grafiku s letními radostmi.